Saturday, June 19, 2010

'She deserved it' he said.

Sedar tak sedar, sudah setengah 2010 tinggal-kan aku. Tinggal 2 tahun lagi sebelum bumi mengalami kehancuran total dan armageddon, heh. Resolusi haprak -- ber-henti rokok, ber-henti alkohol, ber-henti tak sembahyang, ber-henti itu ini, ber-henti ber-destruktif diri, etc, etc -- konon-nya mahu jadi seorang jantan konvensional, sihat, dan taat pada agama -- hanya tinggal ikrar kosong (lagi). Gara-gara temptation dari rumpunan psikotik yang mengelilingi barang-kali; heh, mudah sahaja menyalah-kan orang lain, bukan?

Kau gagal, dan tak mahu serik: tanya pada Berhala Refleksi, jika mahu men-terjemah-kan jiwa yang di-kendong jasad lebih suku abad ini.

Semua macam di-sibuk-kan dengan perkara-perkara mahu mengubah dunia, semua juga macam di-paksa untuk rela jadi terasing dalam sejuta kesibukan mengejar material -- yang malang-nya jika di-fikir-kan dalam-dalam, tak membawa sebarang makna yang benar-benar bermakna. Ada yang mengalami transisi besar, ada yang mahu syahid tegak-kan ideologi, ada yang bersungguh padam-kan api kontroversi, ada yang ber-illusi jadi pejuang demokrasi, tapi akhir konklusi-nya, jadi macam biasa juga, ter-kambus statik dalam perang psikologi ciptaan sendiri.

People don't change - doktrin Dr. Gregory House, jantan misantropik dan narsistik, yang lahir dari siri televisyen kabel yang kini dimiliki oleh orang perseorangan.

Barangkali, yang berubah, hanya-lah kostum yang membalut tubuh.

Hanya kerana sesuatu kelihatan berbeza, tak ber-makna ia telah berubah, bukan? Dan konsep perubahan untuk attitude dan diri manusia ada-lah kurang tepat dan janggal bagi aku. Dan oh, maaf, aku tak mahu ulas tentang perkara-perkara seperti ini lagi -- otak aku ter-lalu lesu untuk ber-fikir dan menulis.

We did not change as we grew older; we just became more clearly ourselves - ini kata-kata Lynn Hall, aku tak kenal perempuan ini, yang tiba-tiba kata-kata dia muncul di skrin.

Tired of blaming game. Tarik tali, sorong papan, kambus lubang, cuci tahi.

Aku belajar satu perkara. Dalam hidup, kau tak perlu terlalu idealis.
Daripada hidup menentang dan menambah koleksi trofi kebencian serta membuat persekitaran bertambah sulit, kau seharus menjadi realis, dan oportunis. Everybody lies, right? And fuck moral.

Ini dunia yang ber-ekonomi-kan kapitalis dan laissez-faire. Penghujung hari, money speaks louder than words. Dan dalam dunia aku, it's not the lowest will win, it's the loudest. Tak guna ber-kokok berapi, jika salam kosong tak ada isi.

Hey, what car d'you drive, dude?

Aku lelah dengan segala caturan yang perlu aku hadap. Jiwa menggelegak menangisi protokol songsang. Bidik-bidik askar aku mahu tarik selimut, dan terus tidur, menghitung hari menanti tiba-nya waktu mati.

No comments:

Post a Comment