Sunday, June 20, 2010

10 tahun lagi,benda ini akan pupus

1) Kejar-kejar
2) Galah panjang
3) Nyorok-nyorok
4) Polis Sentri
5) Bola chop
6) Pukul berapa datuk harimau?
7) Konda-kondi
8) Batu Seremban
9) Selipar tiga
10) Tutup botol

Sebenarnya ada lagi, tapi aku pilih top 10 lah.

Kalau kau lahir sebelum tahun 1990 dan tak kenal permainan-permainan ini, memang nak kena sebat dengan tali bass.

Aku membesar dengan permainan-permainan ini. Bagi aku, permainan-permainan ini mempunyai 'sentimental value' tersendiri.

Tetapi zaman sekarang dah banyak berubah. Aku rasa budak-budak zaman sekarang tak berpeluang untuk kenal permainan-permainan ni. Kehidupan zaman sekarang sangat berbeza dengan dulu. Pelbagai teknologi tercipta contohnya computer, videogames, telefon bimbit, internet, siaran Tv berkabel dan sebagainya. Jadi budak-budak sekarang lebih banyak menghabiskan masa dengan teknologi-teknologi ni.

Semakin lama, permainan tradisional ini semakin dilupakan. Oh aku mahu guna terma old skooluntuk gantikan tradisional, baru nampak rock sikit.

Aku rasa sedikit terkilan sebab permainan-permainan old skool ini boleh dikatakan sebagai'treasure' dalam budaya masyarakat Malaysia.

Aku rasa la kan, kalau ditanya budak-budak sekarang, permaianan apa yang best?

mungkin dorang akan jawab "shuffling" kot?

No comments:

Post a Comment