Tuesday, June 8, 2010

Aku,menghirit diri dengan mood dan ambisi yang separuh

Lelaki afro paksa aku ter-imbas kembali perihal dia suruh aku mendengar lagu misha omar-bunga bunga cinta -- which I refused to. It scared the shit out of me.geli mat!!

'Hey, aku rock & roll, dan aku tak pernah suka perkara yang di-rencana!' -- itu kata-kata yang aku tak ter-luah di hadapan-nya.

Sepanjang-panjang jalan, kami celoteh-kan banyak perkara. It was good to have a real and deep conversation. Bukan setakat hanya ber-kongsi jenaka kelucahan, minat, dan masalah hidup harian.

"Aku judgmental. I don't care what would people says. Aku judgmental, just like everybody else does! The hell with other people who think they are not!"

"Agama-agama; kalau kau betul-betul kaji; semua-nya ber-sifat ter-tutup, rigid, dan penuh larangan itself. How liberal am I? Fuck it. Bagaimana manusia mahu jadi toleran kalau masalah dunia sejak dulu bertitik pangkal dari perbezaan agama-agama?" aku keluar-kan justifikasi aku bila dia seperti persoal-kan tentang cara aku memahami kehidupan.

Konversasi kami beralih tumpuan pada hubungan vagina-testis dan perkahwinan -- ritual yang mahal untuk peng-halalan pertemuan dua lubang kencing -- subjek pop dan sedang rancak dalam lingkaran kehidupan kami.

Lelaki Afro nasihat-kan aku supaya aku kurang-kan memilih dan kurang-kan ber-fikir; merujuk kepada situasi di mana hampir semua dari kami akan beranjak ke alam baru, alam yang pada aku lebih kompleks, mencabar, dan semakin menjerih-kan.

"Life is simple," kata-nya sambil tersenyum dan menurun-kan tingkap bilamana aku men-juih muka dan cuba memekak memekak lagu zipzeller.

"Hey, what is wrong with everybody?" aku fikir dalam hati.

"Soalan biasa yang aku tanya pada perempuan sebelum aku buat keputusan untuk keluar, 'what kind of music you listen to?' Dan it turns me off kalau dia jawab, 'I listen to any kind of music yang I boleh layan dan sedap!'" aku jelas-kan pada Lelaki Afro sambil mengajuk suara seorang perempuan ber-cakap.

"Potong!" aku sambung lagi.

"Tak-kan kau nak semua orang dengar muzik yang kau dengar? Dunia ini, mana ada orang yang sama?" balas Lelaki Afro, mengerut dahi,sambil meng-gentel-kan rambut nya

"It's true. Betul. Pada aku, orang yang jawab macam tu, ada-lah orang yang tak ada brain, kurang bijak, dan tak appreciate life. Not up to certain standard. Macam orang yang boleh ter-hibur dan obses dengan movie Razak Mohideen."

"Aku tak kisah if she says dia minat, let say, dangdut, or at least just give me one name of her favourite singer. Sekurang-kurang-nya, aku tahu, dia ada some kind of taste. Bukan aku nak ejek pun kalau dia minat Eddie Hamid!"

"Kau gila!" kata Lelaki Afro sambil ketawa berdekah-dekah. Aku turut sama ketawa. Layak-nya seperti men-tertawa-kan idea songsang dan kekerasan aku sendiri.

Ignorant is a bliss, bukan?

Well, we were friends, and we both laughed exclusively to a good capacity.

No comments:

Post a Comment