Saturday, June 12, 2010

Repost-Jangan sandarkan kebahagiaan kepada perempuan completely


Aku mahu kamu, lelaki lelaki di luar sana enjoy being single.

Being
single is not something you can easily return to once you let it go. Kau mungkin kata, kau sudah lama single, dah bosan.takut dipanggil gay

Well, kalau kau sudah lama
single, kau sebenarnya sudah lama untung tapi kau tak sedar. Selama ni kau bebas. Kau banyak masa untuk diri sendiri. Kau jadi diri kau yang sebenar. Kau puaskan diri kau. Jadi apa yang kau mahu.

Tapi bila kau berpacaran, kau akan jadi orang lain. Kau mungkin terkongkong. Kau tak lagi dapat jadi diri kau yang sebenar. Kau akan pakai topeng.
Kau kurang masa untuk diri sendiri. Kau kurang masa untuk ibubapa kau. Kau akan sibuk dengan menjaga hati pacar kau. Kau sudah tiada masa untuk jaga diri sendiri. Kau jadi sensitif, senang terasa,
moody, cepat marah. Dah tak emotionally independent.



Berapa ramai lelaki di luar sana yang korbankan pelajaran, kerjaya dan masa depan kerana perempuan. Kau, jangan begitu.

Kalau kau betul-betul mahu dan tiada apa yang rugi, baru kau
settle down.
Masa kau
single ni lah kau banyak peluang untuk berbakti pada ibu bapa dan keluarga kau. Masa kau single lah kau nak explore kebolehan kau, explore kelemahan kau, explore macam-macam. Masa single lah kau nak jadi adventurous.



Aku dulu, sebelum jumpa Mrs Bunchet,(tahun 2007) I was at my best. Aku rasa aku di kemuncak. Rasa sangat bahagia. Aku betul-betul bahagia jadi
single. Aku cuma perlu jaga hati sendiri. Tak ada orang boleh sakitkan hati aku (selain family aku ). Tak ada orang boleh buat aku merana, cemburu, kecil hati. Memang aku emotional independent habis. Dan aku pun tak sakitkan hati sesiapa.

Takde marah siapa-siapa. Takde rindu siapa-siapa.
Menjalani hidup sahaja.

Waktu tu, takde perempuan pun yang telefon aku malam-malam. Takde perempuan text aku siang-siang. Takde perempuan ajak keluar. Pergi mana-mana takde perempuan kacau. Aku macam
invisible dari dunia perempuan, dan aku bahagia. Yang ada cuma mesej-mesej macam dalam
entri ini. Takde effect pun.

Aku dressing macamana pun takde orang yang
offended, yang nak marah.

Dalam hidup aku waktu tu cuma pergi jam, makan, shopping, jumpa kawan-kawan, dan kongkek. Tak perlu perempuan yang tak platonik. Lagipun waktu tu senang mahu jumpa jaggerjack dan encik cerah sebelah. Bahagia yang amat. Aku rasa hidup aku dah
complete.

Nak tulis blog atau status FB pun tak perlu fikir kut-kut kau
offend pacar kau.

Nak
overnight di mana-mana pun takde orang kisah.

I took really good care of myself. Waktu tu self-esteem aku sungguh OK tahap aku boleh pergi kongkek. Maksud aku, well, you know, bitching and all that stuff.

Tak perlu waktu dan tempat private untuk bercakap telefon bila pacar telefon.

Tiada airmata kerana perempuan.
Yang ada cuma gelak ketawa bersama rakan-rakan lelaki platonik.

Kawan-kawan pun tak perlu berebutkan aku dengan pacar aku. Macam sekarang.

Once kau dah ada pacar, kau takkan dapat benda-benda macam ni.

Mungkin kau kata, boleh bahagia juga dengan perempuan.
Benar, kalau saling mencintai boleh bahagia juga.
Tapi kalau kau sandarkan kebahagiaan itu pada perempuan, musnahlah hidup kau bila ditinggalkan.

Tuhan yang beri kau bahagia.


Walaupun aku sudah tak dapat rasa kebahagiaan yang dulu, dan aku rindu sangat-sangat kebebasan aku itu, aku bersyukur kerana Tuhan pernah bagi aku rasa.
At least aku pernah merasa.

Kau pula, yang sekian lama merasa, silalah
enjoy.

Sounds
silly, pining for my past. Tapi itulah yang aku rasa.


Aku rindu jadi
emotional independent. Kurang stress. Kurang sedih. Tiada airmata.
Banyak masa untuk spend dengan kawan-kawan.

Ouh, aku rindu kawan-kawan aku. Kalian jangan pernah fikir aku lupakan kalian.
Aku sayang kalian.


Tapi aku masih nak pacar lagi,nak merasa sekali lagi.

No comments:

Post a Comment